- Objavljeno: 05.11.2010.
Budi vidljiv i siguran u prometu!
Promišljanja o odgovornosti za sigurnost cestovnog prometa i pojedinih kategorija sudionika u prometu, prije svega pješaka i vozača bicikala apostrofira se tijekom cijele godine a posebno početkom jeseni.
Foto: PU istarska
Promišljanja o odgovornosti za sigurnost cestovnog prometa i pojedinih kategorija sudionika u prometu, prije svega pješaka i vozača bicikala apostrofira se tijekom cijele godine a posebno početkom jeseni, a to je vrijeme kada se događaju određene promjene(zimsko računanje vremena, dan se skraćuje a noć je duža, nepovoljni vremenski uvjeti i slaba vidljivost) a to je i vrijeme kada je potrebno promijeniti i navike ponašanja u prometu, međutim, ponašanja u prometu tih kategorija sudionika u prometu ostaju ista.
Pješaci i vozači bicikla u prometu spadaju u ranjivu kategoriju sudionika u prometu sa najvećom vjerojatnošću za stradavanje noću ako nisu vidljivi za druge vozače u prometu. Pješaci pa i vozači bicikala u prometu vrlo rijetko upotrebljavaju reflektirajuće predmete ili odjeću iako je poznato da odjeća svjetlije boje i uporaba reflektirajući predmeta (reflektirajući prsluci, baterijske lampe i sl.) poboljšava vidljivost pješaka. Rizik za stradavanje pješaka i biciklista u sumrak ili noću se povećava za dva do tri puta nego danju.
Mogućnost vozača motornog vozila da vas ne vidu na cesti uvjetovana je mnogim faktorima kao što su loši meteo uvjeti, tehnička neispravnost putnih svjetala na vozilu, previsoko svjetlo fara (nadolazeći promet), nisko svjetlo fara smanjuje vidno polje vozača, prljav far ili vjetrobransko staklo a umor i alkoholiziranost kod vozača motornih vozila smanjuje vozačke sposobnosti i percepciju u vožnji. Čak i u najboljim uvjetima za vožnju, prednje svjetlo automobila stvara relativno slabo osvjetljenje a u interakciji sa stanjem kolnika i prometnom okolinom vozaču stvara probleme te na udaljenosti od nekoliko desetaka metara pješak ili biciklista za vozača motornog vozila predstavlja malu vizualnu pojavu posebice noću ako nije vidljiv.
Više od polovice svih smrti pješaka u prometu tijekom godine događa se u satima sumraka ili noći, tako je u 2009. godini na istarskim prometnicama smrtno stradalo troje pješaka a u 2010. godini dvoje pješaka.
Dobro je znati, pješaci koji se kreću cestom izvan naselja dužni su se kretati uz lijevi rub kolnika a noću i danju u slučaju smanjenje vidljivosti moraju biti osvijetljeni ili označeni s reflektirajućom materijom u suprotnom mogu biti kažnjeni novčanom kaznom od 300 kn. Također, vozač bicikla koji se kreće kolnikom izvan naselja dužan je noću i danju u slučaju slabije vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom u suprotnom mogu biti kažnjeni novčanom kaznom od 300 kn.
Na kraju, biti vidljiv znači biti i sigurniji u prometu na cestama.