Prijevare putem telefona

Slika /2019/novac.jpg

S obzirom da prevaranti gotovo svakodnevno mijenjaju načine na koje će iskoristiti povjerenje žrtava, Policijska uprava istarska skreće pozornost i na pojavne oblike prijevara putem telefona.

 

Predstavljanje kao djelatnik banke

Nepoznate osobe pozivaju građane, uglavnom starije dobi, predstavljajući im se kao operateri banke, obaviještavaju ih da je došlo do zlouporabe njihovih bankovnih kartica i traže od njih kartice s pripadajućim PIN brojem, kako bi ih mogli poništiti i dostaviti im druge kartice.  Ubrzo na kućnu adresu građana dolazi osoba ili više njih  te uzimaju kartice s PIN-om radi njihove ''promjene'', a žrtva ubrzo saznaje da joj je s računa podignut sav novac.

Građane savjetujemo da budu oprezni te da ne ustupaju bankovne kartice i osobne podatke drugim, nepoznatim i neovlaštenim osobama, kako bi izbjegli slične situacije. Također savjetujemo da o navedenom upozore i starije članove svojih obitelji, s obzirom na to da starije osobe, zbog odmakle životne dobi, neznanja i neupućenosti, postaju žrtve različitih prijevara. Kako bi smanjili mogućnost prijevara i sličnih kaznenih djela sve građane upozoravamo da nikome putem telefona ne daju svoje osobne podatke (OIB, matični broj i druge) i bilo koje podatke o bankovnim karticama koje posjeduju te da o ovakvim ili eventualno sličnim pozivima odmah obavijeste banku koja im je izdala  karticu. U slučaju da su oštećeni kaznenim djelom ili posumnjaju u mogućnost počinjenja kaznenog djela, odmah je potrebno obavijestiti policiju.

Drugi oblik prijevare kod kojeg se počinitelj predstavlja kao djelatnik banke odnosi se na prijevaru sa zamjenom novčanica. Naime, stariji građani dobivaju poziv osobe koja se predstavlja kao djelatnik banke i obavještava da su se mijenjali serijski brojevi novčanica te da stoga trebaju promijeniti sve novčanice koje imaju kod kuće. Na kućnu adresu ubrzo dolazi osoba koja preuzima novac, uz dogovor da će donijet nove novčanice, koje naravno ne donese. Policijska uprava istarska upozorava građane, pogotovo one starije dobi, da pripaze koga puštaju u svoj dom te da ne nasjedaju na pozive osoba koji ime se predstavljaju kao djelatnici banaka i nude zamjenu novčanica. Banke ne obavljaju zamjenu nevažećih novčanica kune ili druge valute na način da njezini djelatnici posjećuju građane u njihovim domovima i mijenjaju novčanice. Stoga pozivamo građane na oprez te da prijave policiji svaki takav pokušaj prijevare na broj telefona 192.

 

Predstavljanje kao djelatnik konzulata ili veleposlanstva

Uglavnom stariji građani dobivaju poziv osoba koje se predstavljaju da zovu iz veleposlanstva RH u nekoj stranoj zemlji te traže novac za troškove liječenja rođaka koji prebiva u inozemstvu. Većinom pozivatelj ima saznanja da žrtva doista ima rođaka u inozemstvu, pa kaže da je rođaku pozlilo te se nalazi u bolnici na liječenju ili mu je potreban novac za nadoplatu karte i nastavak putovanja prema Republici Hrvatskoj. Novac za troškove liječenja traže hitno da se uplati najčešće putem Western Uniona. Nakon stupanja u kontakt s rodbinom, osobe koje su novac uplatile, shvate da su postale žrtve prijevare.

Molimo građane da, ako dobiju takav poziv, stupe u kontakt s osobom za koju se navodno traži pomoć ili s nekim od njoj bliskih osoba, kako bi provjerile istinitost dobivenih informacija, prije uplaćivanja novca, kako ne bi postali žrtve prijevare.