Prijevare putem telefona
S obzirom da prevaranti gotovo svakodnevno mijenjaju načine na koje će iskoristiti povjerenje žrtava, Policijska uprava istarska skreće pozornost i na pojavne oblike prijevara putem telefona.
Predstavljanje kao djelatnik banke
Nepoznate osobe pozivaju građane, uglavnom starije dobi, predstavljajući im se kao operateri banke, obaviještavaju ih da je došlo do zlouporabe njihovih bankovnih kartica i traže od njih kartice s pripadajućim PIN brojem, kako bi ih mogli poništiti i dostaviti im druge kartice. Ubrzo na kućnu adresu građana dolazi osoba ili više njih te uzimaju kartice s PIN-om radi njihove ''promjene'', a žrtva ubrzo saznaje da joj je s računa podignut sav novac.
Građane savjetujemo da budu oprezni te da ne ustupaju bankovne kartice i osobne podatke drugim, nepoznatim i neovlaštenim osobama, kako bi izbjegli slične situacije. Također savjetujemo da o navedenom upozore i starije članove svojih obitelji, s obzirom na to da starije osobe, zbog odmakle životne dobi, neznanja i neupućenosti, postaju žrtve različitih prijevara. Kako bi smanjili mogućnost prijevara i sličnih kaznenih djela sve građane upozoravamo da nikome putem telefona ne daju svoje osobne podatke (OIB, matični broj i druge) i bilo koje podatke o bankovnim karticama koje posjeduju te da o ovakvim ili eventualno sličnim pozivima odmah obavijeste banku koja im je izdala karticu. U slučaju da su oštećeni kaznenim djelom ili posumnjaju u mogućnost počinjenja kaznenog djela, odmah je potrebno obavijestiti policiju.
Drugi oblik prijevare kod kojeg se počinitelj predstavlja kao djelatnik banke odnosi se na prijevaru sa zamjenom novčanica. Naime, stariji građani dobivaju poziv osobe koja se predstavlja kao djelatnik banke i obavještava da su se mijenjali serijski brojevi novčanica te da stoga trebaju promijeniti sve novčanice koje imaju kod kuće. Na kućnu adresu ubrzo dolazi osoba koja preuzima novac, uz dogovor da će donijet nove novčanice, koje naravno ne donese. Policijska uprava istarska upozorava građane, pogotovo one starije dobi, da pripaze koga puštaju u svoj dom te da ne nasjedaju na pozive osoba koji ime se predstavljaju kao djelatnici banaka i nude zamjenu novčanica. Banke ne obavljaju zamjenu nevažećih novčanica kune ili druge valute na način da njezini djelatnici posjećuju građane u njihovim domovima i mijenjaju novčanice. Stoga pozivamo građane na oprez te da prijave policiji svaki takav pokušaj prijevare na broj telefona 192.
Predstavljanje kao djelatnik konzulata ili veleposlanstva
Uglavnom stariji građani dobivaju poziv osoba koje se predstavljaju da zovu iz veleposlanstva RH u nekoj stranoj zemlji te traže novac za troškove liječenja rođaka koji prebiva u inozemstvu. Većinom pozivatelj ima saznanja da žrtva doista ima rođaka u inozemstvu, pa kaže da je rođaku pozlilo te se nalazi u bolnici na liječenju ili mu je potreban novac za nadoplatu karte i nastavak putovanja prema Republici Hrvatskoj. Novac za troškove liječenja traže hitno da se uplati najčešće putem Western Uniona. Nakon stupanja u kontakt s rodbinom, osobe koje su novac uplatile, shvate da su postale žrtve prijevare.
Molimo građane da, ako dobiju takav poziv, stupe u kontakt s osobom za koju se navodno traži pomoć ili s nekim od njoj bliskih osoba, kako bi provjerile istinitost dobivenih informacija, prije uplaćivanja novca, kako ne bi postali žrtve prijevare.
Predstavljanje kao djelatnik policije
Starije osobe, uglavnom žene, dobivaju poziv muškarca koji im se predstavlja kao policijski službenik kriminalističke policije koji radi tajne provjere zbog sumnje da netko od djelatnika banke krade novac s računa klijenata. Počinitelj traži od žena da odu u banku i podignu sav novac s računa i da ga predaju osobi koja će doći po novac i odnijeti ga radi provjere.
U nekim slučajevima žrtve su učinile što je počinitelj tražio od njih. Otišle su u banku, podigle sav novac i predale ga nepoznatoj osobi. U nekim slučajevima žene su ipak posumnjale kako bi se moglo raditi o prijevari pa su obavijestile svoju djecu, prijatelje ili su nazvale policiju.
Počinitelji su dosta vješti. Nastoje zbuniti žrtve brzim pitanjima i zahtjevima koje treba čim prije ispuniti, kako žrtva ne bi stigla nekoga pitati za pomoć. Kako je riječ o starijim osobama, one nastoje što prije udovoljiti zahtjevu počinitelja jer se boje da će ostati bez svog novca u banci, a vjeruju kako je doista riječ o policijskom službeniku.
Policija još jednom apelira na građane da budu oprezni i da ne nasjedaju na ovakve pokušaje prijevara. Također ističemo kako policijski službenici ne provode službene zadaće na način da telefonom traže od građana podizanje novca iz banaka.